سه شنبه، 16 اسفند 1401 00:00 کد مقاله : 14011216002
سید یعقوب رضوی
مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس دخترانه شهرهای خوزستان دسته‌ای از رخدادهای تعمدی و دنباله‌دار هستند که طی آن دانش‌آموزان و دانشجویان تعداد زیادی از مدارس و خوابگاه دانشجویی به ...
اقدامات مهم محافظتی دانش‌آموزان و دانشجویان شهرهای خوزستان در مسمومیت با گازهای تنفسی

🌐اقدامات مهم محافظتی دانش‌آموزان و دانشجویان شهرهای خوزستان در مسمومیت با گازهای تنفسی

 

🟡 مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس دخترانه شهرهای خوزستان دسته‌ای از رخدادهای تعمدی و دنباله‌دار هستند که طی آن دانش‌آموزان و دانشجویان تعداد زیادی از مدارس و خوابگاه دانشجویی به شیوه‌ای مشکوک مسموم شده‌اند. اکثر این دانش‌آموزان دختر بوده‌اند، و در موارد انگشت‌شماری مسمومیت در مدارس پسرانه نیز گزارش شده‌است./ کمیته علمی وزارت بهداشت به‌کارگیری یک «ماده محرک تحریک‌کنندهٔ عمدتا استنشاقی» را در این مسمومیت‌ها تایید کرده است.

 

🌀مسمومیت های پی در پی دانش‌آموزان و دانشجویان باعث ایجاد وحشت در بین این گروه و خانواده ها شده و برخی دانش‌آموزان اعلام کردند موقع انتشار گاز، بوی تخم‌مرغ به مشام‌شان خورده که این بو در گازهای حاوی سولفور به مشام می‌رسد. در روزهای گذشته هم شنیده شد که دانش‌آموزان از بوی نارنگی گندیده یا وایتکس صحبت می‌کنند. هر کدام از این بوها نشان‌دهنده نوعی گاز است. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که در این اتفاقات از گازهای ترکیبی برای مسمومیت استفاده شده و بسیار هوشمندانه در حال به‌کارگیری است.

 

🔰علائم/ در ابتدا باید بدانیم در صورت مواجهه با گازهای سمی دچار چه علائمی می‌شویم؟

استفراغ و تهوع، سرفه و خس خس سینه، سرگیجه، سوزش چشم، سردرد شدید، افزایش یا کاهش ضربان قلب، افزایش بزاق و اشک، احساس بوی عجیب در تنفس، تاری دید و دوبینی، گرفتگی و بی‌حسی عضلات و ...

 

🔰اقدامات مهم در صورت مواجه با عامل مسمومیت زا:

1. به محض احساس بو محل را سریعاً ترک کنید.

2. فوراً از دستمال، ماسک، پارچه یا مقنعه جهت پوشش دهان به بینی استفاده کنید.

3. در صورت دسترسی به آب از دستمال مرطوب جهت پوشش استفاده کنید.

4. اضطراب خود را کنترل کنید و خونسرد باشید.

5. در محیط بسته آلوده از تنفس عمیق خودداری کنید.

6.به محض وارد شدن به فضای باز نفس عمیق بکشید.

7. بعد از خروج از محیط آلوده مایعات بنوشید و دست و صورت را با آب فراوان بشویید.

8. لباس های فرد در معرض گاز مسموم کننده را از بدن خارج کنید.

9. و مهم‌ترین اقدام: تماس با فوریت‌های پزشکی

به هیچ وجه پیش از رسیدن فوریت‌های پزشکی اقدام به مصرف دارو، شیر یا هیچ ماده درمانی نکنید.

 

دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت پیروی مسمومیت های اخیر، با بیان اینکه موادی که می‌توانند برای انسان آسیب‌زا باشند، در چند دسته تقسیم می‌شوند، افزود: برخی از آن‌ها گازهای خطرناک، جنگی و کشنده هستند، اما موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند، اصلا از این نوع گازها نبوده است و تا به امروز خدا را شکر موردی از فوت نداشته‌ایم. همچنین علائم جسمی جدی و پایدار که نیاز به بستری طولانی در بیمارستان داشته باشد، نداشتیم. عمده این بچه‌ها، بعد از مراجعه به مراکز درمانی، زیر شش ساعت درمان و مرخص شدند. البته تعدادی از بچه‌ها که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم مبتلا بودند یا سابقه تشنج داشتند، به بستری بیشتری نیاز داشتند، اما هیچ موردی از فوت نداشتیم و بیماران هم وقتی مراجعه کرده‌اند، بعد از طی دوره درمانی و اطمینان از اینکه مشکل جدی ندارند، مرخص می‌شوند.

 

دکترکریمی گفت: کار اشتباهی که انجام می‌شود، این است که بلافاصله در و پنجره‌ها را باز می‌کنند، اما وقتی بچه‌ها را از محیط دور کردند، اتفاقا باید در و پنجره‌ها بسته باشد تا عوامل بهداشت محیط و کسانی که می‌خواهند نمونه‌برداری کنند، بتوانند نمونه‌های خوب بگیرند و بتوانیم بهتر بررسی کنیم.

 

انتظار آحاد مردم شریف شهرهای استان خوزستان: از عناصر مخل روان و سلامت جامعه، که با نشر اکاذیب و تشویش اذهان در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند، توسط مراجع قضایی تحت پیگرد آنی قرار بگیرد که رسیدگی فوری و قاطع مورد انتظار آحاد جامعه هدف است.

 

هر چند الحمدلله واقف بر این هستیم که نیروهای امنیتی سپاه پاسداران، اطلاعات و پلیس برای حفاظت و حراست از دانش آموزان و دانشجویان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی هیچ‌گونه اغماضی ندارند و ایضأ پلیس هم؛ تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی سراسر شهرهای خوزستان افزایش داده است.

 

دانش آموزان و دانشجویان عزیز، در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را ازطریق سامانه های ۱۱۰، ۱۱۳ و ۱۱۴ اعلام کنند.

 

نظر جدید
پربازدیدها